Week van de opvoeding

 

 

Binnen twee weken is het weer zover, dan vieren we de WEEK VAN DE OPVOEDING.

Ja, ik gebruik het woord "vieren", omdat het een zegen, een voorrecht en vaak een uitdaging is om een kind te mogen opvoeden. Dat zal ongetwijfeld elke ouder beamen. Pleegouders, voogden en mensen die werken als opvoeder kunnen zich wellicht ook terugvinden in deze stelling.

 

Het thema dit jaar is "Opvoeden is samenspel, allemaal wereldburgers".

 

Meer info hieronder:

 https://www.expoo.be/week-vd-opvoeding

 "...Burgers die verschillen respecteren, zich verbonden voelen met elkaar en niemand buitensluiten, durven mede-eigenaarschap ontwikkelen, anderen op hun gedrag aanspreken en tegelijk kritisch reflecteren over zichzelf. Kinderen die van bij de start kunnen en mogen oefenen met deze kennis en vaardigheden, zijn later beter in staat om weloverwogen beslissingen te nemen en na te denken over de impact ervan. Wat dan weer bijdraagt tot een samenleving die aandacht heeft voor alle mensen en de hele context..." 

 

Beschouw ik mezelf als een wereldburger? Eigenlijk wel ja, ik bevind me in de bevoorrechte positie om als Congolese Belg zowel de Congolese als de Belgische identiteit en mentaliteit te mogen incorpereren. En mijn dochter is daarvan het prachtige resultaat. Op professioneel vlak kwam ik natuurlijk al uitgebreid in contact met andere culturen. Ik ben weliswaar opgegroeid rond de kerktoren maar mijn kennismaking met Brussel op jongvolwassen leeftijd heeft mijn wereld(beeld) zoveel rijker gemaakt.

Eigenlijk zou ik iedereen kunnen aanraden om minstens 1x in je  leven in Brussel (of een andere grootstad) te werken met collega's van andere origines die even geschoold en competent zijn als jijzelf, te werken met cliënten of klanten van vreemde origine die je doen beseffen dat vele wereldproblemen geen-ver-van-mijn-bed-show meer zijn en hoe bevoorrecht wij hier wel niet zijn.

 

Diveresiteit..., in theorie klinkt het allemaal heel mooi. Maar hoe zit het met de praktijk? Ik hoop dat mijn dochter mag opgroeien in een maatschappij waar diversiteit een evidentie is.

 

Ik heb met mijn dochter de meest interessante gesprekken in de auto. Is dat bij jullie ook zo? Op 8-jarige leeftijd is deze schat in staat om te discussiëren, reflecteren, argumenteren en kritisch na te denken over de kleine en grote dingen des levens. Ik vind het werkelijk fantastisch! Voor alleenmama's van 8-jarige dochters zal het wellicht niet vreemd klinken als ik zeg dat het een zalige leeftijd is. Ik geniet van elk moment met haar. Ze blijft me elke dag verbazen, ontroeren en doet me glunderen. Zo slaapt ze sinds een aantal weken terug in mijn slaapkamer, samen met mij. Mijn dochter had al een hele tijd last van nachtangsten, niets hielp. Lag het aan het liedje van Kinderen voor Kinderen (een beetje bang van de spin op het behang), een liedje dat ze grijsgedraaid heeft... of is het toch leeftijdsgebonden? ;). Ik vind het allemaal ok want ik kan weer naar mijn dochter zitten gluren met een 'big smile' terwijl ze ligt te slapen, net zoals vroeger toen ze nog een baby was. En nog een nieuwtje. In haar geheime dagboek (gekregen van papa) had ze vorig jaar in grote letters geschreven: "Ik mis mama sofeel."  Ik kreeg opslag een krop in de keel! En nee hoor, ik heb haar privacy niet geschonden ze liet het me zelf zien.

Voor de rest nog meer goed nieuws:

~ Volgend jaar wil ze toch niet stoppen met de scouts en ze gaat mee op scoutskamp... (mams superblij)

~ Volgend jaar gaat ze met veel heel veel goesting atletiek doen want balletlessen volgen zal organisatorisch niet meer lukken... (mams gemengde gevoelens)

~ Volgende week doet ze haar Eerste Communie op Moederdag... (mams superfier) 

Er mag gebeuren wat wil mensen, mama zijn van deze prachtige dochter maakt mij intens gelukkig!!

 

Je merkt het, ik kan mij volledig vinden in het thema van dit jaar.

Voor volgend jaar heb ik alvast een suggestie klaar:

"Opvoeden is samenspel, je hebt een heel dorp nodig om een kind op te voeden." En ik ben ervan overtuigd dat elke alleenstaande mama weet wat ik daarmee bedoel ;).

 

  

Tot de volgende post!

 

 

JoSephine x

Jouw life coach & accountability partner

 

 

#Weekvandeopvoeding 

#Diversiteit 

#Kritischdenken 

#Wereldburgerschap 

#Opvoeden 

#Alleenstaandemama

 

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 12
  • #1

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 16:59)

    1

  • #2

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:07)

    1

  • #3

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:07)

    0'XOR(if(now()=sysdate(),sleep(15),0))XOR'Z

  • #4

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:07)

    1

  • #5

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:08)

    1

  • #6

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:08)

    1

  • #7

    1 waitfor delay '0:0:15' -- (maandag, 06 december 2021 17:09)

    1

  • #8

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:09)

    1

  • #9

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 17:10)

    1

  • #10

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 18:08)

    1

  • #11

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 19:07)

    1

  • #12

    HcPcEgmp (maandag, 06 december 2021 19:19)

    1