Financiële opvoeding

IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD

 

Elke week komt mijn dochter af met een nieuwe hobby, een nieuwe passie. Twee weken geleden wilde ze nog een bekende Youtuber worden, vorige week was ze vastberaden om de beste ballerina aller tijde te worden. Ik steun altijd haar enthousiasme en droom luidop met haar mee. Maar dromen realiseren of een hobby uitoefenen vraagt een zekere investering. Ik betrap mezelf erop dat ik dan hetzelfde zeg als mijn moeder: “Het geld groeit niet op mijn rug hoor!”. Dat weet dochterlief wel, maar toch blijft ze dromen. En dat is een eigenschap die ik zo bewonder in haar.

 

In die stroom van toekomstplannen is er toch altijd een constante geweest: de droom om fotograaf te worden. Ze oefent nu al met mijn oude fototoestel dat ik 6 jaar geleden voor 50 euro heb gekocht en dat ik sinds een aantal jaar voor mezelf heb vervangen door een smartphone. Volgende maand is haar verjaardag en ze heeft duidelijk gezegd dat ze geen cadeau wil maar een bijdrage voor de aankoop van een kwaliteitsvolle camera. “Hoeveel kost zo’n ding eigenlijk,” panikeerde ik even. Alsof ze mijn gedachte kon lezen zei ze: “En als ik op mijn 11 jaar genoeg gespaard heb voor een camera dan koop ik er een met mijn eigen geld.” Wat een pientere dochter heb ik toch. Waarom was ik daar zelf nog niet opgekomen?

 

Zowel aan vaders-, als aan moederskant heeft mijn dochter een grote familie. Bij feestdagen en verjaardagen wordt zij overstelpt met cadeautjes, enveloppes met cash geld of een bon. Telkens stort ik het geld mooi op haar spaarrekening. Het geld glijdt maar heel even door haar handen alvorens te verdwijnen in de anonimiteit van de bankrekening. Daarom ging ik op zoek naar een manier om mijn dochter en alle familieleden actiever te betrekken bij het hele gebeuren. Een beetje zoals bij een crowdfunding. Ik zocht dus een transparante, gebruiksvriendelijke en veilige manier om te sparen. Ik heb gezocht en gevonden!

 

Yongo is een online spaar- en beleggingsplatform van AG Insurance specifiek voor ouders en hun kinderen. Ik kan online meteen starten met Yongo voor mijn dochter en zowel vanaf mijn smartphone, op de tablet of op mijn laptop  verrichtingen doen. Iedereen die mijn dochter wil helpen om haar droom waar te maken, kan rechtstreeks storten en kijken waarvoor ze spaart. Geen enveloppes meer, gedaan met cash en cadeaubonnen. En zeg nu zelf, wat koop je nog voor een 9-jarige?

 

Een ander voordeel van Yongo is dat ik mijn dochter heel bewust kan leren omgaan met geld. Alleenstaande ouders verschillen niet van ouders in een traditioneel gezin. Zij willen ook het beste voor hun kinderen, maar ze kunnen misschien niet altijd geven wat ze zouden willen geven. En ze beschikken misschien niet altijd over de juiste kennis en attitudes om te sparen voor de toekomst. Dat blijkt ook uit de OESO-gegevens: 63 % van de Belgen scoort zwak op minstens een van de drie domeinen van financiële geletterdheid. Vooral vrouwen scoren niet goed. En als ze alleen komen te staan door scheiding of overlijden van de partner, dan kan hen dat lelijk parten spelen. Dat vertaalt zich dan in onvoldoende sparen, niet durven beleggen en te gemakkelijk kredieten aangaan. Mannen scoren beter op financiële geletterdheid omdat zij zich tijdens de relatie vaak toeleggen op het beheren van de financiën. Alleenstaande papa’s hebben op dat vlak dus een voorsprong.

 

Yongo helpt mij niet alleen om het goede voorbeeld te geven aan mijn dochter op het vlak van omgaan met geld. Het helpt me ook om meer toekomstgericht met mijn eigen financiën om te gaan. Terwijl mijn dochter dankzij Yongo leert hoe ze zelf kan sparen om haar droom op korte termijn te realiseren, biedt Yongo mij ook de mogelijkheid om te sparen voor haar studies, haar eerste auto, haar eerste huis, … met geld dat vrijkomt als ze meerderjarig is of later.

 

Toen ik mijn ex erover aansprak was die er meteen voor gewonnen. Ik vond het wel belangrijk dat hij inzagerecht had, maar geen beslissingsrecht over de rekening. Gelukkig was dit geen enkel probleem bij de online tool van Yongo.

 

Nadat ik er mij in had verdiept en de verschillen tussen Yongo Moon (gewaarborgd rendement), Yongo Star (rendement op basis van fondsen) en Yongo Dreams (sparen voor kinderen op korte termijn) had uitgeplozen, heb ik een keuze gemaakt waar ik helemaal kan achter staan: de combinatie van sparen op korte termijn met sparen op lange termijn. Op lange termijn heb ik sowieso een gewaarborgd rendement van 0,5 %, aangevuld met een eventuele winstdeelname. In 2017 en 2018 bedroeg het rendement telkens 2 %! Om te sparen op korte termijn krijg ik geen intresten, maar omdat het over kleine bedragen gaat en het geld niet heel lang op de rekening blijft, is dat niet zo erg. Bovendien zijn er geen instapkosten, gebruikt mijn dochter gratis de handige app, en kan ik op elk moment (kosteloos) geld opnemen voor haar.

 

Als ik mag kiezen tussen een klassiek spaarboekje en Yongo, dan weet ik het wel.

 

En is het al eens krap, dan is dat geen probleem. Er zijn immers geen spaarverplichtingen. Ik kan bijvoorbeeld grotere stortingen doen op het moment dat mijn vakantiegeld, eindejaarspremie, kindergeld, teruggave belastingen of teruggave energiefactuur binnenkomt. Wil je liever elke maand een vast bedrag sparen voor je kind, dan kan dat ook, vanaf 10 euro.

 

Als coach en ervaringsdeskundige sta ik achter dit product omdat het een antwoord biedt op de vele uitdagingen waar alleenstaande ouders mee geconfronteerd worden. De financiële terugval en het gevoel van op zichzelf teruggeworpen te zijn (sociaal isolement) eisen hun tol op de korte, maar zeker ook op de lange termijn. Yongo zorgt ervoor dat je kinderen een mooie toekomst tegemoet gaan en gewapend zijn met de juiste kennis en attitudes om later ook een rolmodel te zijn. En dit alles mede dankzij al die mensen die maar al te graag meebouwen aan de toekomst van jouw kind.

Het is dus mogelijk om financiële doelen te stellen. Als alleenstaande ouder laten we onszelf dat vaak niet meer toe. En hoe zit het met jouw levensdoelen? Droom jij nog? Wat als ik je zou zeggen dat je doelen en dromen verwezenlijken een ripple-effect heeft op al je levensdomeinen. Hoe? Vraag een gratis en vrijblijvend verkennend gesprek en ga naar Afspraak & Boekingen.

 

Yongo is een online spaar- en beleggingsplatform van AG Insurance

 

https://www.yongo.be/nl-be?utm_medium=affiliate-paid&utm_source=mama-baas&utm_campaign=mama-baas-article-201903-nl&utm_content=article-march-financiele-geletterdheid&utm_term=txt-ga-naar-webstie

 

 

 

Dankzij Yongo leert hoe ze zelf kan sparen

 

https://www.yongo.be/nl-be/beleggen-sparen-voor-kind?utm_medium=affiliate-paid&utm_source=mama-baas&utm_campaign=mama-baas-article-201903-nl&utm_content=article-march-financiele-geletterdheid&utm_term=txt-yongo-helpt-sparen

 

 

 

Yongo zorgt ervoor dat je kinderen een mooie toekomst tegemoet gaan

 

https://www.yongo.be/nl-be/voor-de-ouders?utm_medium=affiliate-paid&utm_source=mama-baas&utm_campaign=mama-baas-article-201903-nl&utm_content=article-march-financiele-geletterdheid&utm_term=txt-yongo-toekomst

 

Liefs,

Josephine x

 

#financiëlegeletterdheid #financiëleopvoeding #ittakesavillagetoraiseachild #alleenstaandeouder #alleenstaandemoeder #Yongo #Werockaroundtheclock 

  

Reactie schrijven

Commentaren: 0